Červená farba v reklame
Červená je považovaná za najaktívnejšiu farbu. Patrí k teplým farbám, predstavuje výraz životnej sily, aktivity, túžby, entuziazmu a tvorivosti. Je to veľmi energická farba. Často je spájaná so sexualitou, niekedy dokonca s agresivitou. Symbolizuje krv, srdce a oheň. Je to dynamická a nápadná farba, ktorá na seba často priťahuje pozornosť. Odporúča sa používať pri reklame na hasičské produkty, produkty symbolizujúce pocit mužnosti (športové autá, cigarety) a impulzívne nakupované produkty (čokolády, žuvačky).[1] Najznámejšie spoločnosti využívajúce ako dominantnú červenú farbu: Coca-Cola, Marlboro, Ferrari.
Oranžová farba v reklame
Oranžová je teplá, aktívna a veselá farba. Spájame ju hlavne s pozitívnymi asociáciami ako srdečnosť, žiarivosť, priateľskosť. Podporuje aktivitu a chuť do jedla a vyvoláva pocit radosti. Symbolicky ju spájame s predstavou slnka, tepla a bohatstva. Je však vnímaná ľahkovážne a nemá žiadny status.[2] Aj preto sa často používa v kombinácii s čiernou (spoločnosť Orange). Je vhodná pre reklamu hotových jedál a mäsa.
Žltá farba v reklame
Žltá farba sa považuje za najteplejšiu zo všetkých farieb. Je šťastná, energická, priateľská, otvorená a veľmi dynamická farba. Predstavuje zmysel pre humor a radosť zo života. Symbolicky sa spája s predstavou slnka, tepla a vitality. V marketingu sa využíva v kombinácii s čiernou a červenou a zvykne predstavovať nízku cenu či rôzne zľavy.[3] Využívajú ju napríklad spoločnosti McDonalds, Dark Dog, Billa.
Zelená farba v reklame
Je to studená pasívna farba navodzujúca kľud a pokoj. Všeobecne je považovaná za najkľudnejšiu zo všetkých farieb. Symbolizuje prírodu, vodu, chlad. Asociuje osvieženie, kyslosť, pokoj, nádej, ľahkosť a harmóniu. Spája sa aj so životom, mladosťou alebo jarným počasím. Popularita zelenej v poslednom období rastie. Vyjadruje ekologické hodnoty a životné prostredie. Veľmi často sa v marketingu využíva v spojitosti s minerálkami, mrazenými produktmi a ekoproduktmi.[4]
Modrá farba v reklame
Modrá je v marketingu veľmi obľúbenou a rozšírenou farbou. Symbolizuje oblohu, vodu, more alebo vzduch. Je to kľudná mierumilovná farba asociujúca vernosť, dôveru, istotu, bezpečnosť a bohatstvo. Je konzervatívna, melancholická a veľmi zdržanlivá farba. Vo svetlejších odtieňoch evokuje sviežosť, v tmavších chlad. Veľmi často ju využívajú banky a poisťovne. Vhodná je tiež k reklame na mrazené potraviny a rôzne druhy nápojov.[5] Ako nosnú farbu ju využívajú aj niektoré popredné spoločnosti ako: Ford, Allianz, Unilever.
Hnedá farba v reklame
Hnedá je farbou pôžitku alebo prospechu. Vyjadruje túžbu po vlastníctve a blahobyte. Uprednostňujú ju spotrebitelia preferujúci pokoj a pohodlie. Stimuluje apetít, pôsobí zdravo, solídne a vážne, no zároveň pevne aj spoľahlivo. Symbolizuje domov a tradície. V marketingu reprezentuje kvalitu a profesionalitu. Využíva sa pri potravinách s výrazne sladkou chuťou a výrobkoch obsahujúcich kofeín.[6]
Čierna farba v reklame
Čierna je silná, elegantná, autoritatívna, vznešená a dôstojná farba. Symbolizuje smrť, zlo, tmu, smútok a nešťastie. Hodí sa len k špecifickej skupine produktov zväčša vysokej kvality s vysokou cenou ako napr. parfumy, motocykle, limuzíny. V reklame sa využíva najmä jej kontrastnosť a schopnosť zvýrazniť okolité farby.[7]
Biela farba v reklame
Biela je neutrálna farba predstavujúca absolútnu čistotu, nevinnosť, dokonalosť, ale aj prázdnotu. Symbolizuje sneh, ľad, kľud a mier. V marketingu sa zvykne používať pri reklamách na rôzne pracie prášky a čistiace prostriedky. Najčastejšie sa kombinuje s modrou a čiernou. Vo východných kultúrach ju nemožno použiť, pretože symbolizuje smrť.[8]
Zoznam použitých zdrojov
DUPOLT, L. : 1001 Reklamních tipů. Praha : PRAGMA, 2009. 311 s. ISBN 978-80-7349-195-6.
[1]DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů . str. 254 [2] DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů . str. 254 [3] DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů . str. 255 [4] DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů . str. 257 [5] DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů . str. 254 [6] DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů . str. 258 [7] DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů . str. 259 [8] DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů . str. 261