reklama

Skrytý význam farieb v reklame

Každá z farieb je v marketingu charakteristická svojimi jedinečnými vlastnosťami a pri produkte reprezentuje určité hodnoty - pripisuje sa jej určitý emocionálny význam. Používanie vybraných farieb sa uprednostňuje pri určitých typoch produktov a naopak, niektoré farby zasa nie sú pre určitú produktovú kategóriu vhodné. Tento článok bude rozoberať symboliku jednotlivých farieb využívaných v reklamnej komunikacii.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Červená farba v reklame

Červená je považovaná za najaktívnejšiu farbu. Patrí k teplým farbám, predstavuje výraz životnej sily, aktivity, túžby, entuziazmu a tvorivosti. Je to veľmi energická farba. Často je spájaná so sexualitou, niekedy dokonca s agresivitou. Symbolizuje krv, srdce a oheň. Je to dynamická a nápadná farba, ktorá na seba často priťahuje pozornosť. Odporúča sa používať pri reklame na hasičské produkty, produkty symbolizujúce pocit mužnosti (športové autá, cigarety) a impulzívne nakupované produkty (čokolády, žuvačky).[1] Najznámejšie spoločnosti využívajúce ako dominantnú červenú farbu: Coca-Cola, Marlboro, Ferrari.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Oranžová farba v reklame

Oranžová je teplá, aktívna a veselá farba. Spájame ju hlavne s pozitívnymi asociáciami ako srdečnosť, žiarivosť, priateľskosť. Podporuje aktivitu a chuť do jedla a vyvoláva pocit radosti. Symbolicky ju spájame s predstavou slnka, tepla a bohatstva. Je však vnímaná ľahkovážne a nemá žiadny status.[2] Aj preto sa často používa v kombinácii s čiernou (spoločnosť Orange). Je vhodná pre reklamu hotových jedál a mäsa.

Žltá farba v reklame

Žltá farba sa považuje za najteplejšiu zo všetkých farieb. Je šťastná, energická, priateľská, otvorená a veľmi dynamická farba. Predstavuje zmysel pre humor a radosť zo života. Symbolicky sa spája s predstavou slnka, tepla a vitality. V marketingu sa využíva v kombinácii s čiernou a červenou a zvykne predstavovať nízku cenu či rôzne zľavy.[3] Využívajú ju napríklad spoločnosti McDonalds, Dark Dog, Billa.


SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zelená farba v reklame

Je to studená pasívna farba navodzujúca kľud a pokoj. Všeobecne je považovaná za najkľudnejšiu zo všetkých farieb. Symbolizuje prírodu, vodu, chlad. Asociuje osvieženie, kyslosť, pokoj, nádej, ľahkosť a harmóniu. Spája sa aj so životom, mladosťou alebo jarným počasím. Popularita zelenej v poslednom období rastie. Vyjadruje ekologické hodnoty a životné prostredie. Veľmi často sa v marketingu využíva v spojitosti s minerálkami, mrazenými produktmi a ekoproduktmi.[4]

Modrá farba v reklame

Modrá je v marketingu veľmi obľúbenou a rozšírenou farbou. Symbolizuje oblohu, vodu, more alebo vzduch. Je to kľudná mierumilovná farba asociujúca vernosť, dôveru, istotu, bezpečnosť a bohatstvo. Je konzervatívna, melancholická a veľmi zdržanlivá farba. Vo svetlejších odtieňoch evokuje sviežosť, v tmavších chlad. Veľmi často ju využívajú banky a poisťovne. Vhodná je tiež k reklame na mrazené potraviny a rôzne druhy nápojov.[5] Ako nosnú farbu ju využívajú aj niektoré popredné spoločnosti ako: Ford, Allianz, Unilever.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hnedá farba v reklame

Hnedá je farbou pôžitku alebo prospechu. Vyjadruje túžbu po vlastníctve a blahobyte. Uprednostňujú ju spotrebitelia preferujúci pokoj a pohodlie. Stimuluje apetít, pôsobí zdravo, solídne a vážne, no zároveň pevne aj spoľahlivo. Symbolizuje domov a tradície. V marketingu reprezentuje kvalitu a profesionalitu. Využíva sa pri potravinách s výrazne sladkou chuťou a výrobkoch obsahujúcich kofeín.[6]

Čierna farba v reklame

Čierna je silná, elegantná, autoritatívna, vznešená a dôstojná farba. Symbolizuje smrť, zlo, tmu, smútok a nešťastie. Hodí sa len k špecifickej skupine produktov zväčša vysokej kvality s vysokou cenou ako napr. parfumy, motocykle, limuzíny. V reklame sa využíva najmä jej kontrastnosť a schopnosť zvýrazniť okolité farby.[7]

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Biela farba v reklame

Biela je neutrálna farba predstavujúca absolútnu čistotu, nevinnosť, dokonalosť, ale aj prázdnotu. Symbolizuje sneh, ľad, kľud a mier. V marketingu sa zvykne používať pri reklamách na rôzne pracie prášky a čistiace prostriedky. Najčastejšie sa kombinuje s modrou a čiernou. Vo východných kultúrach ju nemožno použiť, pretože symbolizuje smrť.[8]

Zoznam použitých zdrojov

DUPOLT, L. : 1001 Reklamních tipů. Praha : PRAGMA, 2009. 311 s. ISBN 978-80-7349-195-6.


[1]DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů . str. 254 [2] DUPONT, L. :  1001 reklamních tipů . str. 254 [3] DUPONT, L. :  1001 reklamních tipů . str. 255 [4] DUPONT, L. :  1001 reklamních tipů . str. 257 [5] DUPONT, L. :  1001 reklamních tipů . str. 254 [6] DUPONT, L. :  1001 reklamních tipů . str. 258 [7] DUPONT, L. :  1001 reklamních tipů . str. 259 [8] DUPONT, L. :  1001 reklamních tipů . str. 261


Aleš Lettrich

Aleš Lettrich

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Študent marketingovej komunikácie UCM FMK Zoznam autorových rubrík:  Marketing

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu