Skrytý význam farieb v reklame

Autor: Aleš Lettrich | 25.1.2012 o 14:04 | (upravené 25.1.2012 o 16:13) Karma článku: 5,67 | Prečítané:  4039x

Každá z farieb je v marketingu charakteristická svojimi jedinečnými vlastnosťami a pri produkte reprezentuje určité hodnoty - pripisuje sa jej určitý emocionálny význam. Používanie vybraných farieb sa uprednostňuje pri určitých typoch produktov a naopak, niektoré farby zasa nie sú pre určitú produktovú kategóriu vhodné. Tento článok bude rozoberať symboliku jednotlivých farieb využívaných v reklamnej komunikacii.

Červená farba v reklame

Červená je považovaná za najaktívnejšiu farbu. Patrí k teplým farbám, predstavuje výraz životnej sily, aktivity, túžby, entuziazmu a tvorivosti. Je to veľmi energická farba. Často je spájaná so sexualitou, niekedy dokonca s agresivitou. Symbolizuje krv, srdce a oheň. Je to dynamická a nápadná farba, ktorá na seba často priťahuje pozornosť. Odporúča sa používať pri reklame na hasičské produkty, produkty symbolizujúce pocit mužnosti (športové autá, cigarety) a impulzívne nakupované produkty (čokolády, žuvačky).[1] Najznámejšie spoločnosti využívajúce ako dominantnú červenú farbu: Coca-Cola, Marlboro, Ferrari.

 

Oranžová farba v reklame

Oranžová je teplá, aktívna a veselá farba. Spájame ju hlavne s pozitívnymi asociáciami ako srdečnosť, žiarivosť, priateľskosť. Podporuje aktivitu a chuť do jedla a vyvoláva pocit radosti. Symbolicky ju spájame s predstavou slnka, tepla a bohatstva. Je však vnímaná ľahkovážne a nemá žiadny status.[2] Aj preto sa často používa v kombinácii s čiernou (spoločnosť Orange). Je vhodná pre reklamu hotových jedál a mäsa.

 

Žltá farba v reklame

Žltá farba sa považuje za najteplejšiu zo všetkých farieb. Je šťastná, energická, priateľská, otvorená a veľmi dynamická farba. Predstavuje zmysel pre humor a radosť zo života. Symbolicky sa spája s predstavou slnka, tepla a vitality. V marketingu sa využíva v kombinácii s čiernou a červenou a zvykne predstavovať nízku cenu či rôzne zľavy.[3] Využívajú ju napríklad spoločnosti McDonalds, Dark Dog, Billa.




Zelená farba v reklame

Je to studená pasívna farba navodzujúca kľud a pokoj. Všeobecne je považovaná za najkľudnejšiu zo všetkých farieb. Symbolizuje prírodu, vodu, chlad. Asociuje osvieženie, kyslosť, pokoj, nádej, ľahkosť a harmóniu. Spája sa aj so životom, mladosťou alebo jarným počasím. Popularita zelenej v poslednom období rastie. Vyjadruje ekologické hodnoty a životné prostredie. Veľmi často sa v marketingu využíva v spojitosti s minerálkami, mrazenými produktmi a ekoproduktmi.[4]


Modrá farba v reklame

Modrá je v marketingu veľmi obľúbenou a rozšírenou farbou. Symbolizuje oblohu, vodu, more alebo vzduch. Je to kľudná mierumilovná farba asociujúca vernosť, dôveru, istotu, bezpečnosť a bohatstvo. Je konzervatívna, melancholická a veľmi zdržanlivá farba. Vo svetlejších odtieňoch evokuje sviežosť, v tmavších chlad. Veľmi často ju využívajú banky a poisťovne. Vhodná je tiež k reklame na mrazené potraviny a rôzne druhy nápojov.[5] Ako nosnú farbu ju využívajú aj niektoré popredné spoločnosti ako: Ford, Allianz, Unilever.

 

Hnedá farba v reklame

Hnedá je farbou pôžitku alebo prospechu. Vyjadruje túžbu po vlastníctve a blahobyte. Uprednostňujú ju spotrebitelia preferujúci pokoj a pohodlie. Stimuluje apetít, pôsobí zdravo, solídne a vážne, no zároveň pevne aj spoľahlivo. Symbolizuje domov a tradície. V marketingu reprezentuje kvalitu a profesionalitu. Využíva sa pri potravinách s výrazne sladkou chuťou a výrobkoch obsahujúcich kofeín.[6]


Čierna farba v reklame

Čierna je silná, elegantná, autoritatívna, vznešená a dôstojná farba. Symbolizuje smrť, zlo, tmu, smútok a nešťastie. Hodí sa len k špecifickej skupine produktov zväčša vysokej kvality s vysokou cenou ako napr. parfumy, motocykle, limuzíny. V reklame sa využíva najmä jej kontrastnosť a schopnosť zvýrazniť okolité farby.[7]


Biela farba v reklame

Biela je neutrálna farba predstavujúca absolútnu čistotu, nevinnosť, dokonalosť, ale aj prázdnotu. Symbolizuje sneh, ľad, kľud a mier. V marketingu sa zvykne používať pri reklamách na rôzne pracie prášky a čistiace prostriedky. Najčastejšie sa kombinuje s modrou a čiernou. Vo východných kultúrach ju nemožno použiť, pretože symbolizuje smrť.[8]



 

Zoznam použitých zdrojov

DUPOLT, L. : 1001 Reklamních tipů. Praha : PRAGMA, 2009. 311 s. ISBN 978-80-7349-195-6.




[1]DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů. str. 254
[2]DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů. str. 254
[3]DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů. str. 255
[4]DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů. str. 257
[5]DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů. str. 254
[6]DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů. str. 258
[7]DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů. str. 259
[8]DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů. str. 261



Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Danko pocítil silu slovenského hejtu a stále sa skrýva

Politické strany väčšinou diskusie na svojich stránkach čistia, ale nevypínajú.

EKONOMIKA

Premiér Fico zabudol na ceny elektriny na východe

Ceny rieši len na strednom Slovensku.


Už ste čítali?