Skrytý význam farieb v reklame

Autor: Aleš Lettrich | 25.1.2012 o 14:04 | (upravené 25.1.2012 o 16:13) Karma článku: 5,67 | Prečítané:  3932x

Každá z farieb je v marketingu charakteristická svojimi jedinečnými vlastnosťami a pri produkte reprezentuje určité hodnoty - pripisuje sa jej určitý emocionálny význam. Používanie vybraných farieb sa uprednostňuje pri určitých typoch produktov a naopak, niektoré farby zasa nie sú pre určitú produktovú kategóriu vhodné. Tento článok bude rozoberať symboliku jednotlivých farieb využívaných v reklamnej komunikacii.

Červená farba v reklame

Červená je považovaná za najaktívnejšiu farbu. Patrí k teplým farbám, predstavuje výraz životnej sily, aktivity, túžby, entuziazmu a tvorivosti. Je to veľmi energická farba. Často je spájaná so sexualitou, niekedy dokonca s agresivitou. Symbolizuje krv, srdce a oheň. Je to dynamická a nápadná farba, ktorá na seba často priťahuje pozornosť. Odporúča sa používať pri reklame na hasičské produkty, produkty symbolizujúce pocit mužnosti (športové autá, cigarety) a impulzívne nakupované produkty (čokolády, žuvačky).[1] Najznámejšie spoločnosti využívajúce ako dominantnú červenú farbu: Coca-Cola, Marlboro, Ferrari.

 

Oranžová farba v reklame

Oranžová je teplá, aktívna a veselá farba. Spájame ju hlavne s pozitívnymi asociáciami ako srdečnosť, žiarivosť, priateľskosť. Podporuje aktivitu a chuť do jedla a vyvoláva pocit radosti. Symbolicky ju spájame s predstavou slnka, tepla a bohatstva. Je však vnímaná ľahkovážne a nemá žiadny status.[2] Aj preto sa často používa v kombinácii s čiernou (spoločnosť Orange). Je vhodná pre reklamu hotových jedál a mäsa.

 

Žltá farba v reklame

Žltá farba sa považuje za najteplejšiu zo všetkých farieb. Je šťastná, energická, priateľská, otvorená a veľmi dynamická farba. Predstavuje zmysel pre humor a radosť zo života. Symbolicky sa spája s predstavou slnka, tepla a vitality. V marketingu sa využíva v kombinácii s čiernou a červenou a zvykne predstavovať nízku cenu či rôzne zľavy.[3] Využívajú ju napríklad spoločnosti McDonalds, Dark Dog, Billa.




Zelená farba v reklame

Je to studená pasívna farba navodzujúca kľud a pokoj. Všeobecne je považovaná za najkľudnejšiu zo všetkých farieb. Symbolizuje prírodu, vodu, chlad. Asociuje osvieženie, kyslosť, pokoj, nádej, ľahkosť a harmóniu. Spája sa aj so životom, mladosťou alebo jarným počasím. Popularita zelenej v poslednom období rastie. Vyjadruje ekologické hodnoty a životné prostredie. Veľmi často sa v marketingu využíva v spojitosti s minerálkami, mrazenými produktmi a ekoproduktmi.[4]


Modrá farba v reklame

Modrá je v marketingu veľmi obľúbenou a rozšírenou farbou. Symbolizuje oblohu, vodu, more alebo vzduch. Je to kľudná mierumilovná farba asociujúca vernosť, dôveru, istotu, bezpečnosť a bohatstvo. Je konzervatívna, melancholická a veľmi zdržanlivá farba. Vo svetlejších odtieňoch evokuje sviežosť, v tmavších chlad. Veľmi často ju využívajú banky a poisťovne. Vhodná je tiež k reklame na mrazené potraviny a rôzne druhy nápojov.[5] Ako nosnú farbu ju využívajú aj niektoré popredné spoločnosti ako: Ford, Allianz, Unilever.

 

Hnedá farba v reklame

Hnedá je farbou pôžitku alebo prospechu. Vyjadruje túžbu po vlastníctve a blahobyte. Uprednostňujú ju spotrebitelia preferujúci pokoj a pohodlie. Stimuluje apetít, pôsobí zdravo, solídne a vážne, no zároveň pevne aj spoľahlivo. Symbolizuje domov a tradície. V marketingu reprezentuje kvalitu a profesionalitu. Využíva sa pri potravinách s výrazne sladkou chuťou a výrobkoch obsahujúcich kofeín.[6]


Čierna farba v reklame

Čierna je silná, elegantná, autoritatívna, vznešená a dôstojná farba. Symbolizuje smrť, zlo, tmu, smútok a nešťastie. Hodí sa len k špecifickej skupine produktov zväčša vysokej kvality s vysokou cenou ako napr. parfumy, motocykle, limuzíny. V reklame sa využíva najmä jej kontrastnosť a schopnosť zvýrazniť okolité farby.[7]


Biela farba v reklame

Biela je neutrálna farba predstavujúca absolútnu čistotu, nevinnosť, dokonalosť, ale aj prázdnotu. Symbolizuje sneh, ľad, kľud a mier. V marketingu sa zvykne používať pri reklamách na rôzne pracie prášky a čistiace prostriedky. Najčastejšie sa kombinuje s modrou a čiernou. Vo východných kultúrach ju nemožno použiť, pretože symbolizuje smrť.[8]



 

Zoznam použitých zdrojov

DUPOLT, L. : 1001 Reklamních tipů. Praha : PRAGMA, 2009. 311 s. ISBN 978-80-7349-195-6.




[1]DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů. str. 254
[2]DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů. str. 254
[3]DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů. str. 255
[4]DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů. str. 257
[5]DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů. str. 254
[6]DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů. str. 258
[7]DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů. str. 259
[8]DUPONT, L. : 1001 reklamních tipů. str. 261



Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bez zmien bude padať ďalej

Na decembrovom straníckom sneme v Prešove bude Smer v najhoršej kondícii od svojho vzniku v roku 1999.

EKONOMIKA

Smer nechce vyšetriť ďalšiu kauzu

Za to, aby sa na financovanie predsedníctva pozrel NKÚ nehlasoval nikto zo Smeru.

ŠPORT

Kuzminovej vyšiel návrat a skončila v prvej desiatke

Víťazkou druhého šprintu sezóny sa stala Laura Dahlmeierová.


Už ste čítali?